Zoek in de Collectie
- Trefwoorden: spel (verwijderen)
- Trefwoorden: praten (verwijderen)
- Trefwoorden: duivel (verwijderen)
Zoekresultaten beperken
Itemtype
- Volksverhaal (2)
Trefwoorden
- duivel (2)
- praten (2)
- spel (2)
- aandrang (1)
- aanspoelen (1)
- afhakken (1)
- afspraak (1)
- anker (1)
- avond (1)
- beest (1)
- betalen (1)
- betoverd (1)
- betovering (1)
- bezoek (1)
- bezoeken (1)
- binnenlaten (1)
- blijken (1)
- boot (1)
- bouwen (1)
- dier (1)
- drijven (1)
- duvel (1)
- geld (1)
- gemeen (1)
- gesprek (1)
- gevoel (1)
- goud (1)
- gouden kasteel (1)
- hond (1)
- hout (1)
- kaartspeler (1)
- kaatsbal (1)
- kamer (1)
- knechten (1)
- komen (1)
- kop (1)
- kwaad (1)
- magie (1)
- maken (1)
- manipulatie (1)
- menen (1)
- noord (1)
- noorden (1)
- opgeroepene (1)
- persoon (1)
- pratende hond (1)
- schip (1)
- schipper (1)
- schoppenboer (1)
Maker / Verteller
- Engels, Johannes (1)
- Engels-Lemmen, Maria (1)
Taal
Subgenre
- sage (2)
Decennium_group
- 1940 (1)
Verzamelaar
- Bruijn, Cor (1)
- Engels, G.G. (1)
Provincie(NL)/Gewest(BE)
- Limburg (1)
- Noord-Holland (1)
Naam Overig in Tekst
- Duivel (1)
- Schoppenboer (1)
2 resultaten voor ""
- duivel
- praten
- Er was een schipper die een schipbreuk leed. Hij spoelde op land aan, waar hij een pratende hond ontmoette. Deze zorgde ervoor dat de schipper een nieuw schip kreeg, zeilen en touwen, eten en knechten…
- duivel
- praten
- Kaartspelers die verbonden zijn met de duivel kunnen door schoppenboer te manipuleren, een persoon waarover men heeft gesproken, laten komen. De persoon komt niet op afspraak, maar bij toeval of voelt…